Espresso House Norge
Innledning av oppgaven
I denne oppgaven skal jeg jobbe med kaffekjeden Espresso House i Norge. Espresso House er internasjonal kaffekjede, med barer og kafeer over hele verden. Jeg skal analysere denne bransjen og gjennomføre en analyse av Espresso House sine konkurrenter. Til slutt skal jeg drøfte litt rundt selskapets fremtid, og hvilke løsninger som kan være fornuftige.
Bransjeanalyse og Michael Porter
I denne oppgaven er det som sagt snakk om kaffemarkedet I Norge. For å få god nok kunnskap om denne bransjen, er det lurt å analysere bransjen ved hjelp av Michael Porters modell. Denne modellen har utgangspunkt i egen bedrift og markedet som den involveres i. Modellen ser slik ut:
Den første delen av modellen som skal analyserer, er konkurrentene i bransjen. Vi deler denne delen videre i 5 deler: Antall konkurrenter, trender i bransjen, differensiering av produktene, andel faste kostnader og størrelsen på avviklingshindringer.
Konkurrentene i bransjen
Alle bransjer/markeder har forskjellig konkurranseintensitet. I noen bransjer er det stor forskjell mellom de ulike aktørene, mens i andr
Ingen tilbakemedlinger enda