Begreper Kap. 8 - Pris
Begrep
Definisjon
Eksempler
Psykologisk prissetting
Markedet har en oppfatning av hvilket prisnivå som er greit, rimelig og dyrt. De har også en formening om hvor mye de er villige til å betale for et produkt. Dette kalles terskelverdi. Er prisen høyere enn terskelverdien, synes kunden at prisen er for høy.
Psykologisk prissetting vil si å velge en utsalgspris som ligger tett opptil den antatte terskelverdien.
Tallet 9
Etterspørselsbasert prissetting
Ved markedsbasert prissetting henter man ut den prisen fra markedet man mener markedet er villig til å betale. Denne prisen har ingenting (eller lite) å gjøre med de reelle kostnadene for produktet.
Apple
Dynamisk prissetting
En form for prissetting som brukes i reiselivsnæringen, er dynamisk prissetting. Da er det ikke en fast pris på produktet – selgeren og kjøperen forhandler og blir enige om prisen. Prisen kan variere fra handel til handel avhengig av hva selger og kjøper blir enige om
Salg og kjøp på FINN
Terskelverdier
En terskelverdi er et begrep som gjerne brukes i tilknytning til en betingelse. Generelt er det slik at dersom en terskelverdi overstiges, innfris en eller
Ingen tilbakemedlinger enda