Begreper kapitel 7 – Merkevare
Begrep
Definisjon
Eksempel
Merkeallianse
Produkter fra ulike produsenter markedsføres sammen.
Merkeelement
Dimensjoner knyttet til produktet som er med på å gi det et særpreg
Slagord, lyd, design, logo, navn, farge, merkekarakter, lukt
Merkekarakter
En karakter som representerer bedriften og produktet, og kjennes igjen for dette
Maskoter på hockey/fotball-kamper
Merkekjennskap
Brand awareness. Evnen til å få kunder til å kjenne igjen merket i en produktkategori
Merkekunnskap
Kunnskapen, oppfatningen og tankene som forbrukeren har om merkevaren og følelsene knyttet til det
Merkeplassering
En bedrift betaler for at produktet deres og logoen deres skal vises gjennom et gitt medium.
TV-reklame, sosiale medier reklame
Merkeutvidelse
Bruke et merkenavn som allerede eksisterer til å gå inn i en annen produktklasse
Porsche design
Merkevare
En vare eller tjeneste som selges under et innregistrert eller innarbeidet varemerke. Ofte gir merkevare en tilleggsverdi i forhold til varen ellers.
Merkevarebygging
Alle aktiviteter som går med på å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde av merkevaren i
Ingen tilbakemedlinger enda