Sammendrag kapittel 8-11
Lokalisering
Lokaliseringsfaktorene som er viktig for global økonomisk virksomhet og internasjonal arbeidsdeling. Hva har dette å si i dag.
De ulike geografiske områdene, og grunner til at bedrifter ligger der de ligger.
Globalisering – Betyr at verden har blitt mye mer sammenvevd, der nasjonale grenser er i ferd med å bli visket ut. Bedrifter som Coca-Cola, Microsoft, McDonalds er et utrykk for globalisering. I tillegg at vi spiser kebab i Norge er et eksempel på det. Og at Statoil driver virksomhet i India.
Ny internasjonal arbeidsdeling – Det vil si at produksjon og eksport av arbeidskrevende industriprodukter flyttes til lavkostland i Sør.
Industrilandene i nord produserer kapitalkrevende og teknologisk avanserte produkter.
Afrikanske land sør for Sahara, flere land i Asia og Latin-Amerika produserer råvarer og halvfabrikata.
Flernasjonale selskaper - Selskaper som driver virksomhet i flere land. Disse selskapene, og måten de arbeider på, er et eksempel på globalisering. Sannsynligvis produserer de mer enn 25 prosent av verdens industrivarer og kontrollerer mer enn halvparten av verdenshandelen.
Eksempel (på flernasjonale selskaper): Shell
Ingen tilbakemedlinger enda